כפי שראינו בפוסט הקודם, בשנת 68 לספירה נדם קול כינורו של נירון והוא חצה את הנהר לממלכת השאול, או שאולי הגיע לאליסיום או משהו בסגנון. אבל בממלכת בני האדם מישהו היה צריך לשלוט ברומא והאמת היא שהיו לא מעט מועמדים. ליתר דיוק, כל מי שחשב שיש לו מספיק ליגיונות חשב שכדאי לו לצעוד לרומא ולבדוק אם כיסא הקיסר מתאים לו למידת הישבן. שנת 69 ידועה בכינויה “שנת ארבעת הקיסרים” מכיוון שארבעה גנרלים צעדו אחד אחרי השני לרומא, המליכו את עצמם ונרצחו על ידי הבא בתור. אתם יכולים לנחש מי היה האחרון? מי זה שחיכה ביהודה בסבלנות ובקושי זז עם שלושה לגיונות? נכון! זה מיודענו אספסיאנוס, שמסתבר שבניגוד למה שנירון חשב לא היה בכלל בחור משעמם וחסר אמביציות.
בזמן שצבאו נפש ביהודה ומדי פעם טבח במורדים, אספסיאנוס ניצל את מעמדו החדש כמפקד צבא והיה עסוק בטווית רשת של בריתות עם גנרלים ומושלים באיזור. מושלי הפרובינציות העשירות ביותר ברומא, סוריה ומצרים, הכריזו על תמיכה בו, ומיד אחר כך גם הליגיונות של הבלקנים והחוף האדריאטי. למעשה, כל החלק המזרחי של האימפריה היה תחת שליטתו.
אספסיאנוס העביר את מפקדתו למצרים, אסם התבואה של האימפריה, וגילה ששליטה בהרבה חיילים חמושים הפכה אותו לבחור מאוד כריזמטי. המצרים הכריזו עליו כפרעה. נביאים וכהני דת מצאו שהשליטה באספקת החיטה של רומא הפכה את אספסיאנוס לחביב האלים. אנשים פשוטים שאספסיאנוס פגש ברחוב ולא היו קשורים בכלל לקמפיין שלו להשתלט על האימפריה הכריזו כי הוא מסוגל לבצע ניסים. למרות כל זאת, אספסיאנוס הצנוע סירב להכריז על עצמו קיסר עד שחייליו הכריחו אותו לבצע את המהלך. בדצמבר 69 הסנאט ברומא הבין מה שכל פרחח ברחובות אלכסנדריה הבין כבר מזמן והכריז על אספסיאנוס קיסר. וכך התחילה השושלת הפלאבית.
עכשיו שזכה בקיסרות אספסיאנוס מיהר לבירת האימפריה והשאיר את העיסוק בשאריות המרד לבנו טיטוס.
בפוסט הבא, המורדים מבינים סוף סוף שכל החיילים הרומאים מחוץ לחומות ירושלים לא באו כדי להתגייר וההבנה הזאת מביאה אותם לאהבת חינם.
Comments
2 תגובות על “איך קיסר נולד?”
[…] בפוסט הבא, הרומאים לוקחים הפסקה קצרה כדי לסיים את מלחמת האזרחים שלהם. […]
[…] בפוסט הקודם ראינו איך אספסיאנוס מינה את עצמו לקיסר ושלח את בנו טיטוס לסיים את דיכוי המרד. המבצר האחרון שנשאר בידי המורדים היה הגדול ביותר -ירושלים. טיטוס בראש ארבעה ליגיונות הטיל מצור על העיר. המורדים הציצו בצבא הרומאי הענק ואמרו – “אה, אז ככה נראה צבא רומאי. למה לא אמרתם קודם?”. פתאום, הסיוע האלוהי נראה די רחוק ואולי לא כל כך רלבנטי והמורדים הבינו שחוץ מתפילה והקרבת קורבנות כדאי להם להתארגן להגנה. יוחנן מגוש חלב, שכזכור היה מבוצר בחצר החיצונית של המקדש, הסתער על החצר הפנימית של המקדש וכבש אותה. עכשיו היו בעיר רק שתי סיעות – של יוחנן ושל שמעון בר גיורא, והם הסכימו שאהבת חינם היא המפתח לניצחון המוחלט. מיותר לציין שבשלב זה ניצחון מוחלט היה מבחינתם מטרה ריאלית כמו רכיבה פסטורלית על חד קרן ביערות של צפון אמריקה אבל מה רע בלנסות. מה כבר יכול לקרות? […]